راهنمای سئو صفحات دسته بندی (Category Pages Seo)

سئو صفحات دسته بندی

صفحات دسته‌بندی یکی از انواع مهم صفحات در انواع سایت‌های محتوا محور، خدماتی، شرکتی و به خصوص وب‌سایت‌های فروشگاهی و تجاری هستند. این صفحات به عنوان یک هاب پیج برای گروه‌بندی محصولات یا محتواهای مشابه عمل کرده و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند. صفحات دسته بندی نه‌تنها به کاربران کمک می‌کنند تا راحت‌تر به محصول یا محتوای مورد نظر خود دست یابند، بلکه با بهینه‌سازی آن‌ها، می‌توان جایگاه سایت در موتورهای جستجو را تقویت کرد. سئو صفحات دسته‌بندی، احتمال دیده شدن محصولات را بالا برده و نرخ جذب کاربران جدید را افزایش می‌دهد.

با قرار دادن لینک‌های داخلی در صفحات دسته‌بندی، موتورهای جستجو به آسانی محصولات جدید را کشف و فهرست‌بندی می‌کنند. این صفحات مشابه بخش‌های مجزای یک فروشگاه فیزیکی هستند که کاربران با دسترسی سریع‌تر به محصولات خاص، خریدی راحت‌تر خواهند داشت. از آنجا که صفحات دسته بندی پتانسیل رتبه‌بندی مستقل دارند، بهبود سئوی آن‌ها می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت و در نهایت فروش بیشتر شود.

صفحات دسته‌بندی چیست؟

صفحات دسته‌بندی (Category Pages) به صفحاتی از سایت اطلاق می‌شود که محصولات یا محتوای مشابه را بر اساس موضوعات خاص مرتب کرده و پلی میان صفحه اصلی و صفحات جزئیات محصول یا محتوا ایجاد می‌نمایند. این صفحات در تمامی انواع سایت از جمله وبلاگ، مجله‌ای، خدماتی، شرکتی و فروشگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً وقتی صحبت از سئو صفحات دسته‌بندی می‌شود، منظور بهینه سازی صفحات دسته بندی سایت‌های فروشگاهی و تجاری است.

یک نمونه صفحه دسته بندی از سایت دیجی کالا

 

اهمیت سئو صفحات دسته‌بندی

صفحات دسته بندی علاوه بر اینکه موجب خزش بهتر موتورهای جستجو در وب‌سایت شما می‌شوند، کمک می کنند تا عبارات جستجوی گسترده‌تری مانند “موبایل” یا “خرید موبایل” را هدف قرار دهید.

کلمات کلیدی گسترده مانند “خرید موبایل” معمولاً دارای هدف معاملاتی بالایی هستند (به این معنی که کاربران به احتمال زیاد به دنبال خرید محصول هستند)، بنابراین می‌توانند درآمد شما را افزایش دهند.

این کلمات معمولاً حجم جستجوی بالاتری نسبت به کلمات کلیدی بلند که توسط صفحات محصول هدف قرار می‌گیرند، دارند. بنابراین، اگر صفحات دسته بندی شما به خوبی رتبه‌بندی شوند، می‌توانند ترافیک بیشتری برای شما به ارمغان آورند.

جستجوی عبارات جستجوی گسترده اغلب صفحات دسته بندی را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر “موبایل” یا “لپ تاپ” را در گوگل سرچ کنید، صفحات دسته بندی را مشاهده خواهید کرد.

 

مهمترین مزایای سئوی صفحات دسته بندی عبارتند از:

  • تجربه کاربری بهتر: ساختاردهی صحیح این صفحات، یافتن مطالب و محصولات را آسان‌تر می‌کند.
  • ارتقاء جایگاه سایت در موتورهای جستجو: بهینه‌سازی این صفحات می‌تواند رتبه کلی سایت را بهبود بخشد.
  • افزایش ترافیک ارگانیک: این صفحات کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند.
  • نرخ تبدیل بالاتر: صفحات دسته‌بندی سئو شده، کاربران را به سمت محصولات مرتبط هدایت کرده و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهند.

چگونه صفحات دسته‌بندی را بهینه سازی کنیم؟

بهترین راهکار برای سئو صفحات دسته‌بندی در فروشگاه‌های آنلاین شامل بهبود جنبه‌های فنی، مانند سرعت بارگذاری صفحه، ساختن لینک‌های بیشتر (لینک‌سازی خارجی)، و بهبود عناصر صفحه با محتوای غنی از کلمات کلیدی است که به کاربران کمک می‌کند.

بهینه‌سازی فنی کمک می‌کند صفحات سریع‌تر بارگذاری شوند و تجربه کاربری بهتری ارائه دهند. لینک‌سازی، اعتبار صفحه را در موتورهای جستجو افزایش می‌دهد. همچنین، محتوای کلمات کلیدی مناسب در صفحات دسته‌بندی نه‌تنها به کاربران در پیدا کردن محصولات کمک می‌کند بلکه برای سئو نیز مفید است.

1-  سازماندهی منطقی دسته بندی ها

هدف اصلی صفحات دسته بندی کمک به کاربران برای یافتن سریع محصول مناسب است. وقتی خریداران نتوانند با حداقل تلاش آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند، احتمال دارد که سایت شما را ترک کنند. 37% از کاربران اروپایی و آمریکایی، ناوبری ضعیف و چیدمان نامناسب را به عنوان یکی از دلایل اصلی ترک یک سایت تجاری ذکر می‌کنند.

با تجزیه و تحلیل تمامی محصولات خود شروع کنید و محصولات را بر اساس ویژگی های مشترک گروه بندی نمائید. ابتدا محصولات را در دسته‌های کلی مرتب کرده، سپس آنها را در دسته های خاص تر قرار دهید.

2- ساختار سلسله مراتبی با استفاده از آدرس‌های دسته بندی

آدرس‌های دسته بندی به شما کمک می‌کنند تا صفحات محصولات فردی را سازماندهی و به صفحه اصلی متصل کنید. این کار عمق خزش (یا فاصله‌ای که خزنده موتور جستجو برای رسیدن از صفحه اصلی به صفحات دیگر وب‌سایت شما نیاز دارد) را کاهش می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که چند کلیک برای رسیدن به یک صفحه خاص لازم است.

برای مثال، اگر مسیر رسیدن به صفحه محصول شما به این صورت باشد: صفحه اصلی > صفحه دسته بندی > صفحه محصول، عمق خزش سه است. وقتی عمق خزش کمتر از سه باشد، موتورهای جستجو بیشتر صفحات شما را در زمان کمتری خزیده و نمایه می‌کنند.

موتورهای جستجو منابع محدودی (به نام بودجه خزش) را به هر وب‌سایت اختصاص می‌دهند. اگر Googlebot نتواند وب‌سایت شما را بخزد یا به دلیل خطاها مجبور شود آن را بیشتر بخزد، ممکن است نمایه شدن صفحات شما به تأخیر بیفتد – اگر اصلاً نمایه شوند.

از مسیرهای آدرس مختلف استفاده کنید تا ساختار وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو روشن کنید.

3-  انتخاب یک استراتژی ناوبری چند وجهی

ناوبری چندوجهی به فیلترهایی بر روی صفحات دسته بندی فروشگاه های اینترنتی اشاره دارد که خریداران از آن برای محدود کردن جستجوی محصولات خود با استفاده از ویژگی هایی مانند اندازه، قیمت، رنگ، رتبه بندی، جنس و غیره استفاده می کنند.

فیلترها به خریداران اجازه می دهند تا به سرعت محصولات مرتبط را پیدا کنند و این مسأله می‌تواند نرخ تبدیل را تا 26 درصد افزایش دهد.

از ترکیب URL هایی که می توانند بر سئو صفحه دسته بندی شما تأثیر منفی بگذارند، خودداری کنید. اگر ناوبری چندوجهی شما شامل چندین ترکیب URL باشد که محصولات یکسانی را نمایش می دهند، موتورهای جستجو شایت ندانند کدام URL را ایندکس کنند.

4- افزودن محتوای مفید

 محتوای شما بخشی از سئوی داخلی  است و باید با هدف صفحه دسته بندی شما مطابقت داشته باشد و کاربران را تشویق کند تا در نهایت محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. برای بهبود شانس رتبه‌بندی خود، محتوای مرتبط با کلمات کلیدی را به صفحات دسته بندی اضافه کنید.به سوالاتی مانند نحوه انتخاب اقلام برای وب سایت خود، نوع مواد استفاده شده و غیره پاسخ دهید.

برای مثال، اگر شرکت شما تجهیزات اسکی می‌فروشد، می‌توانید اطلاعات زیر را در صفحات دسته بندی خود بگنجانید:

  • نحوه انتخاب محصولات برای کاتالوگ (بر اساس استانداردهای ایمنی یا کارایی)
  • نحوه تامین مواد اولیه
  • پرفروش‌ترین اقلام در آن دسته یا توصیه‌های تخصصی برای اسکی‌بازان با سطوح مهارت مختلف
  • فرآیند تولید و تحویل شما

5- استفاده هوشمندانه از متن در صفحات دسته بندی

فضای موجود در صفحات دسته بندی محدود است. بنابراین، محتوای متنی نباید صفحه را شلوغ کند یا مشتریان را از مرور مجموعه محصولات شما منحرف کند. یک روش استاندارد، افزودن مقداری متن درست بعد از بنر اصلی یا تگ H1 است.

علاوه بر این شما می‌توانید با افزودن یک بخش سوالات متداول (FAQ) در پایین صفحه دسته‌بندی، به سوالات خاص‌تری درباره خط تولید محصول خود پاسخ دهید.

علاوه بر این، متن محتوای شما باید به راحتی قابل خواندن و مرتبط با مخاطب شما باشد. از اصول کپی نویسی موثر استفاده کنید تا  محتوایی بنویسید که فروش شما را افزایش دهد . دکمه های فراخوانی به اقدام یا کال تو اکش (CTA) را برای تشویق مشتریان به انجام اقدامات دلخواه مانند بررسی محصولات مهم، تماس با شما و … اضافه کنید.

6- پاسخ به سوالات مشتریان

هنگامی که شما به یک فروشگاه یا مغازه فیزیکی مراجعه می‌کنید و سوالی دارید، چه می کنید؟ شما از کارکنان فروشگاه اطلاعات بیشتری درخواست می‌کنید.

از آنجایی که در خرید آنلاین این امکان وجود ندارد، بهتر است در هر دسته محصولی، بخش سوالات متداول (FAQ) را برای راهنمایی مشتریان در نظر بگیرید. به سوالات مربوط به فرآیند تضمین کیفیت، مواد اولیه یا فرآیند تولید پاسخ دهید. همچنین می توانید پیشنهاداتی برای محصولات محبوب ارائه دهید.

پاسخ دادن به سوالات مشتریان می تواند اعتماد به کسب و کار شما را افزایش داده و در نتیجه منجر به افزایش نرخ تبدیل شود. به عنوان مثال، یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد؛ در سایت‌هایی که مشتریان با بخش سوالات و پاسخ ها تعامل داشتند، شاهد افزایش ۱۵۷.۱ درصدی در نرخ تبدیل بودند.

7- افزودن نظرات کاربران و راهنمای محصولات

نظرات مثبت کاربران به سیگنال های اعتماد برای خریداران تبدیل می شوند. آنها به مشتریان اطمینان خاطر می‌دهند که هنگام خرید تصمیم درستی می گیرند و این می تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد.

اما نظرات چقدر موثر هستند؟ بیش از 99.9٪ کاربران برای تصمیم گیری خرید، نظرات محصول را می‌خوانند و 84٪ به نظرات به اندازه توصیه‌های دوستان و خانواده اعتماد می‌کنند.

لینک دادن به راهنمای کامل محصول از صفحات دسته‌بندی می‌تواند به بهینه سازی آن صفحه کمک کند، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گوگل به لینک های داخلی به عنوان عوامل رتبه بندی توجه می‌کند. یک ساختار پیوند داخلی مناسب و بهینه شده به خزنده‌های موتور جستجو کمک می کند تا محتوای یک صفحه را درک کنند.

علاوه بر این، لینک دادن به راهنماهای مفید موجب دریافت اطلاعات بیشتر توسط خریداران شده و تجربه کاربری و رضایت آنها را بهبود می‌بخشد.

8 – ساختار بهینه URL

یک ساختار بهینه URL به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند تا به راحتی متوجه شوند که هر صفحه از وبسایت در مورد چه موضوعی است. برای بهینه سازی صفحات خود، از بهترین روش های ساخت URL استفاده کنید. در ادامه با چند نکته مهم برای ایجاد URL های سازگار با سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) آشنا می‌شویم:

  • استفاده از حروف کوچک: برای جلوگیری از مشکلات سئو، بهتر است URL ها را با حروف کوچک بنویسید.
  • استفاده از کلمات کلیدی در زیرپوشه های دسته بندی: جان مولر از گوگل تأیید کرد که کلمات کلیدی در URL ها یکی از عوامل در رتبه بندی هستند.
  • از کلمات غیر ضروری استفاده نکنید: از استفاده از کلمات توقف (مانند به، در، یک) و علائم نگارش غیر ضروری خودداری کنید. اگر سیستم مدیریت محتوای شما کلماتی مانند “/category” را قبل از هر زیرپوشه دسته بندی اضافه می کند، آن را حذف کنید. به جای استفاده از کلمه “دسته بندی”، نام واقعی دسته را جایگزین کنید.
  • از استفاده از تاریخ و زمان خودداری کنید: تاریخ و زمان در URL غیرضروری هستند و حتی ممکن است این تصور را ایجاد کنند که محتوای شما نیاز به به روز رسانی دارد. گوگل توصیه می کند از این نوع URL ها اجتناب کنید.
  • مدیریت موثر ریدایرکت ها (بازنشانی مسیر): اگر با ریدایرکت صفحه محصول کار می کنید، یک ریدایرکت ساده به صفحه 404 یا ریدایرکت 301 به صفحه دسته بندی کافی است. تغییر در زیرپوشه های URL سطح بالا ممکن است کل سلسله مراتب وب سایت را مختل کند. برای یادگیری چگونگی ریدایرکت ایمن صفحات دسته بندی، از راهنمای ریدایرکت ما استفاده کنید.

9- استفاده استراتژیک از تگ‌های H1 و عنوان

تگ‌های H1 و عنوان به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند صفحه شما در مورد چیست. هر دو این موارد باید شامل کلمه کلیدی اصلی هدف شما باشند. تگ H1 باید به وضوح هدف اصلی صفحه را بیان کند، بنابراین توصیه نمی‌شود که بیش از یک تگ H1 در هر صفحه استفاده کنید. چرا که ممکن است برای بازدیدکنندگان و هم برای خزنده‌های موتور جستجو گیج‌کننده باشد.

 تگ H1 و عنوان لزوماً نباید یکسان باشند. تگ H1 در یک صفحه وب قرار دارد، در حالی که عنوان در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر می‌شود. نوشتن عنوان جذاب کمک می‌کند تا کلیک‌های بیشتری در صفحه نتایج جستجو به دست آورید.

10 -بهینه سازی متا توضیحات (Meta Description)

با نوشتن یک متن تبلیغاتی کوتاه و جذاب برای متا دسکریپشن، کاربران را ترغیب می‌کند تا روی وب سایت شما کلیک کنند نه سایت رقبایتان. این کار باعث افزایش میزان کلیک روی وب سایت شما خواهد شد. برای مثال، از عباراتی مانند “ارسال رایگان”، “بازگشت آسان کالا” یا “ضمانت بازگشت وجه” استفاده کنید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.

11- تنظیم صحیح URLهای اصلی (Canonical URLs)

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، ناوبری چندوجهی (faceted navigation) می‌تواند چندین نسخه URL از یک URL اصلی را ایجاد کند. علاوه بر این اگر یک محصول در بیش از یک دسته بندی قرار گیرد، موتورهای جستجو تشخیص نمی‌دهند که کدام نسخه را در نتایج جستجو ایندکس کنند.

استفاده از قابلیت Canonical می‌تواند این مشکل را برطرف کرده و به موتورهای جستجو URL ترجیحی و اصلی شما را اطلاع دهد. این موضوع می‌تواند به تجمیع تمام سیگنال‌های رتبه‌بندی برای نسخه Canonical کمک کرده و به شما در اولویت‌بندی عملکرد SEO آن کمک کند.

در نهایت، برای به دست آوردن بهترین نتیجه، URLهای اصلی را به نقشه سایت خود اضافه کنید.

12- پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته (Schema)

داده‌های ساختاریافته  یا اسکیما نقش مهمی در سئو صفحات دسته بندی در سایت های فروشگاهی ایفا می‌کنند. این داده‌ها  از واژگان JSON-LD (یک اسکریپت کدگذاری) برای ارائه اطلاعات صریح به موتورهای جستجو در مورد محتوای صفحه وب استفاده می‌کنند. این اطلاعات زمینه کمک به ربات‌ها برای درک روابط بین عناصر مختلف صفحه فراهم می‌کند.

برای سئو صفحات دسته بندی فروشگاهی، از یک اسکیما “ItemList” برای تعریف ویژگی‌های دسته محصول و محصولاتی که حاوی آن‌ها هستند استفاده کنید. تعریف این ویژگی‌ها احتمال ظاهر شدن صفحات شما به عنوان اسنیپت‌های غنی زیر نتیجه اصلی جستجو را افزایش می‌دهد.

 

13- از ایجاد صفحات تکراری پرهیز کنید

در بخش‌های قبلی، در مورد چگونگی هدر رفتن بودجه خزیدن (crawl budget) به دلیل مشکلات تکراری بحث کردیم. اما این تنها مشکل نیست. سایر اثرات منفی داشتن صفحات تکراری عبارتند از:

  • کنیبالیزاسیون کلمات کلیدی: کنیبالیزاسیون کلمات کلیدی زمانی رخ می‌دهد که چندین URL از یک وبسایت برای یک کلمه کلیدی خاص (URL‌های تکراری) با هم رقابت می‌کنند. این امر بر رتبه‌بندی و دیده‌شدن شما در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد.
  • چالش‌های تحلیلی: ردیابی ترافیک وبسایت با وجود URL‌های تکراری دشوار می‌شود. شما شاهد ترافیک تقسیم‌شده و معیارهای تعامل در گوگل آنالیتیکس خواهید شد که تصویر دقیقی از عملکرد URL اصلی شما ارائه نمی‌دهد.

14- ایجاد طرحی ثابت و یکپارچه

داشتن طراحی و طرح‌بندی ثابت و یکپارچه، ناوبری (هدایت کاربر) را برای کاربران قابل پیش‌بینی می‌کند. کاربران می‌توانند پیش‌بینی کنند که هنگام حرکت در وب‌سایت شما چه اتفاقی می‌افتد. جالب توجه است که ۳۸ درصد از کاربران در اولین بازدید خود به طرح‌بندی صفحه و ناوبری سطح بالای آن نگاه می‌کنند و ممکن است اگر ناوبری را گیج‌کننده بدانند، وب‌سایت را ترک کنند.

اگر بازدیدکنندگان بتوانند به سرعت ساختار صفحه را درک کرده، اطلاعات مرتبط را پیدا و محصولات مورد نظر خود را شناسایی کنند، از تجربه خرید لذت خواهند برد. علاوه بر این با آشنایی مشتریان با ساختار سایت شما، اعتماد و اطمینان آن‌ها نسبت وب‌سایت به شما افزایش خواهد یابفت.

هنگام ایجاد یک الگوی صفحه، بارگذاری محتوای جدید به طراحی اضافی نیاز ندارد و انجام نگهداری و به‌روزرسانی سایت را آسان‌تر می‌کند.

در ادامه با نحوه ایجاد یک طرح ثابت بیشتر آشنا می‌شویم:

  • عناصر طراحی را استاندارد کنید: عناصر طراحی اصلی مانند طرح‌های رنگی، فونت‌ها و سبک‌های دکمه را در تمام صفحات ثابت نگه دارید.
  • یک ساختار صفحه یکپارچه ایجاد کنید: مکان منوهای ناوبری، دسته‌های محصول و اطلاعات ضروری را در کل وب‌سایت ثابت کنید.
  • از تصاویر برند استفاده کنید: از اندازه‌های استاندارد تصویر در تمام صفحات استفاده کنید و مطمئن شوید که سایر تصاویر مانند گرافیک‌ها با هویت برند شما همسو هستند.
  • وب‌سایت خود را واکنش‌گرا کنید: کاربران در همه صفحه نمایش‌ها و دستگاه‌ها (موبایل، تبلت، کامپیوتر) خرید می‌کنند. وب‌سایت شما باید صرف نظر از اندازه صفحه، یک تجربه کاربری یکپارچه ارائه دهد.

15- بهبود کیفیت تصاویر

آیا تا به حال پیش آمده است که قصد رزرو اقامتگاهی در یک سایت را داشته باشید، اما به دلیل تصاویر کم‌کیفیت و نامشخص، نظرتان عوض شده باشد؟

این اتفاق در سایت‌های فروشگاهی نیز رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش Insider Intelligence، حدود 83% از خریداران آنلاین تصاویر محصولات را بر تصمیم خرید خود بسیار تأثیر گذار می‌دانند. همچنین 22%  از بازگشت کالاها به دلیل تفاوت ظاهری محصول با تصاویر است.

اما کیفیت تصویر تا چه اندازه اهمیت دارد؟ به گفته‌ی Online Dasher، تصاویر با کیفیت بالا نرخ تبدیل را تا 94% افزایش می‌دهند.

16- تجربه کاربری (UX) خوب

توجه نکردن به UX با کاهش نرخ تبدیل، افزایش نرخ پرش و کاهش وفاداری به برند مرتبط است. در نتیجه، سوددهی کسب و کار شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اما این تأثیر تا چه اندازه است؟

طبق بررسی Toptal، حدود 88% از کاربران تمایل کمتری به بازگشت به وب سایتی دارند که تجربه کاربری ضعیفی ارائه می دهد. مطالعه دیگری توسط PWC نشان می دهد که 32% از کاربران پس از تنها یک تجربه بد، از برندی که قبلاً دوست داشتند، دست می کشند.

از سوی دیگر، UX خوب می تواند نرخ تبدیل را تا 400 درصد افزایش دهد.

برای بهینه سازی UX تجارت الکترونیک خود، از این نکات استفاده کنید:

  • از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید: CDN ها به کاربران اجازه می دهند به سروری نزدیک به محل خود متصل شوند. استقرار یک CDN به شما کمک می کند تا محتوا را سریعتر تحویل دهید.
  • تصاویر خود را بهینه کنید: از افزونه ها یا ابزارهای رایگان فشرده سازی تصویر برای کاهش اندازه تصویر و سرعت بخشیدن به وب سایت خود استفاده کنید.
  • فیلترها را به درستی پیاده سازی کنید: بخش های اختصاصی برای فیلترها داشته باشید و انتخاب آنها را با گزینه لیست انتخابی آسان کنید. گزینه های مرتب سازی اضافی را برای ناوبری آسان و چیدمان منظم ارائه دهید.

17. لینک داخلی بین دسته‌ها

لینک دادن  از دسته‌های گسترده‌تر به صفحات زیرمجموعه، هم به ساختار سایت و هم به تجربه کاربری کمک می‌کند. علاوه بر این، صفحات دسته بندی به توزیع PageRank در سراسر وب سایت کمک می‌کنند.

PageRank معیاری است که میزان اعتبار یک صفحه را در موتورهای جستجو اندازه گیری می‌کند. از آنجایی که PageRank قدرت حاصل از لینک‌های داخلی را نیز محاسبه می‌کند، یک ساختار لینک داخلی خوب می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رتبه‌بندی SEO داشته باشد.

18- مدیریت صفحه بندی (pagination)

یک وبسایت شلوغ با تعداد زیادی محصول در یک صفحه می‌تواند کاربران را گیج کند. صفحه بندی یا همان Pagination دسته‌های بزرگ محصولات را به صفحات کوچکتر تقسیم می‌کند(معمولاً به ترتیب عددی). ناوبری صفحات در پایین سایت، صفحه بندی وبسایت شما را کاربرپسندتر می‌کند که این خود یک عامل رتبه‌بندی نیز هست.

در ادامه با نکاتی برای مدیریت صفحه بندی آشنا می‌شویم:

  • تمرکز بر ناوبری آسان: شماره صفحات یک مورد ضروری برای مدیریت صفحه بندی هستند. همچنین، دکمه‌های “بعدی” و “قبلی” را اضافه کنید تا خریداران بتوانند بین صفحات جابجا شوند.
  • برخورد با داپلیکیت‌ها با تگ‌های “a href”: تقسیم یک صفحه به چندین صفحه مجزا می‌تواند URLهای تکراری ایجاد کند. از آنجایی که خزنده گوگل فقط لینک‌هایی با تگ‌های <a href> را دنبال می‌کند، اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کدام از دکمه‌ها این تگ‌ها را ندارند. این همچنین از فعال‌سازی جاوا اسکریپت توسط خزنده برای به‌روزرسانی محتوای صفحه اصلی در حین خزش جلوگیری می‌کند.
  •  استفاده از “بارگذاری داینامیک” یا اسکرول بی‌نهایت: بارگذاری دینامیک محتوا را بدون نیاز به رفرش کامل صفحه توسط کاربر بارگذاری می‌کند، در حالی که اسکرول بی‌نهایت به‌طور خودکار با اسکرول کردن کاربر، محتوای بیشتری را نشان می‌دهد. ترکیب این دو با صفحه بندی باعث می‌شود وبسایت شما سریع‌تر بارگذاری شود.

19. اجرای عناصر بهینه سازی نرخ تبدیل

  • طراحی یک دعوت به اقدام (CTA) مؤثر:

استفاده از دکمه‌های کال تو اکشن واضح و جذاب برای هدایت بازدیدکنندگان به سمت اقدامات مورد نظر مانند اضافه کردن محصولات به سبد خرید یا عضویت در خبرنامه.

  • استفاده از بلوک‌های برجسته:

برجسته‌سازی محصولات یا تبلیغات کلیدی با استفاده از بلوک‌های ویژه در صفحه اصلی یا صفحات دسته بندی برای جلب توجه بازدیدکنندگان و تشویق آن‌ها به کاوش بیشتر.

  • افزودن گزینه‌های مرتب‌سازی و فیلتر کردن:

امکان مرتب‌سازی محصولات بر اساس قیمت، رتبه‌بندی و سایر ویژگی‌ها و استفاده از ناوبری چندوجهی برای کاربران.

  • ایجاد نظرسنجی‌های مشتری:

اجرای نظرسنجی‌های مشتری برای جمع‌آوری بازخورد در مورد تجربه وب‌سایت. کسب اطلاعات در مورد بهبود محصولات و وب‌سایت برای اطمینان از برآورده شدن انتظارات کاربران.

  • ساده‌سازی فرآیند پرداخت:

حذف موانع در فرآیند پرداخت برای کاهش معطلی کاربر در هنگام پرداخت. ساده‌سازی فرم‌ها، ارائه گزینه‌های پرداخت متنوع و ارائه یک مسیر پرداخت شفاف و کارآمد برای افزایش نرخ تبدیل.

20 – بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)

صرف نظر از میزان بهینه‌سازی وبسایت شما برای افزایش نرخ تبدیل، همیشه فضایی برای بهبود بیشتر وجود دارد. تست‌های CRO (یا تست‌های A/B) عملکرد عناصر مختلف یک صفحه مانند متن، دکمه‌ها یا قرارگیری بنرها را ارزیابی می‌کنند.

توضیح ساده‌تر:

به عبارت ساده، تست‌های CRO به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم کدام تغییرات کوچک در وبسایتمان باعث می‌شود افراد بیشتر روی دکمه خرید کلیک کنند، فرم‌ها را پر کنند یا هر عمل دیگری که برای کسب‌وکارمان مهم است انجام دهند. برای مثال، ممکن است بخواهیم بدانیم که استفاده از یک دکمه قرمز یا آبی، یا تغییر متن یک عنوان، چه تاثیری بر تصمیم‌گیری کاربران دارد.

 

در این مقاله با 20 فاکتور مهم در بهینه سازی و سئو صفحات دسته بندی (Category Pages) آشنا شدیم. به رعایت نکات ذکر شده، قطعاً رشد قابل ملاحظه‌ای در رتبه صفحات خود در نزد موتورهای جستجو را تجربه خواهید کرد. برای نوشتن این محتوا از سایت سمراش کمک گرفته شده، لینک صفحه مرتبط را در بخش پایین مشاهده می‌کنید.

https://www.semrush.com/blog/seo-ecommerce-category-pages

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *