تصاویر عنصری جداییناپذیر از هر وبسایت هستند که نه تنها به جذابتر شدن محتوا کمک میکنند، بلکه نقش مهمی در سئو نیز ایفا میکنند. بهینهسازی تصاویر فرایندی است که طی آن تصاویر وبسایت به گونهای تولید و تنظیم میشوند که موتورهای جستجو بتوانند آنها را بهتر درک کنند و در نتایج جستجو رتبه بالاتری به آنها اختصاص دهند. در این مقاله، به بررسی دقیقتر این موضوع و ارائه راهکارهای عملی برای بهینهسازی تصاویر خواهیم پرداخت.
چرا بهینهسازی تصاویر مهم است؟
استفاده از تصاویر سهم بزرگی در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دارد و موجب فهم بهتر از محتوای صفحات سایت ما نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد شد. اگر تصاویر مناسبی برای مقالات و صفحات محصول خود انتخاب کنیم، تأثیر بیشتری در رشد رتبه آن صفحه خواهد داشت. برخی از مهمترین مزایای سئوی تصاویر عبارتند از :
- بهبود تجربه کاربری: تصاویر با کیفیت بالا و بهینهسازی شده، باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات میشوند و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان فراهم میکنند.
- افزایش رتبه در نتایج جستجوی تصویری: موتورهای جستجو مانند گوگل، بخش بزرگی از نتایج جستجو را به تصاویر اختصاص میدهند. با بهینهسازی تصاویر، میتوانید در این نتایج نیز رتبه بالاتری کسب کنید.
- افزایش تعامل کاربران: تصاویر جذاب و مرتبط، کاربران را به تعامل با محتوا تشویق میکنند و مدت زمان ماندگاری آنها در سایت را افزایش میدهند.
- سیگنالهای مثبت به موتورهای جستجو: سئو تصاویر، سیگنالهای مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال میکند و نشان میدهد که سایت شما دارای محتوای باکیفیت و مرتبط است.
راهکارهای بهینهسازی تصاویر
1- انتخاب فرمت مناسب
با توجه به محتوای خود فرمت مناسبی برای تصاویر خود انتخاب کنید. در حال حاضر بیشتر از فرمتهای زیر برای تصاویر در وب استفاده میشود:
- JPEG: برای تصاویر رنگی با جزئیات زیاد مناسب است و حجم فایل را کاهش میدهد. بسیاری از تصاویری که در سطح وب منتشر میشوند از این فرمت استفاده میکنند.
- PNG: برای تصاویر با پسزمینه شفاف یا لوگوها مناسب است و کیفیت بالاتری دارد.
- WebP: فرمت جدیدی است که توسط گوگل توسعه یافته و حجم فایل را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. استفاده از فرمت webp به علت کاهش حجم تصاویر، به سرعت در حال افزایش است. در سالهای گذشته تعداد کمی از مرورگرها از این فرمت پشتیبانی میکردند. اما در حال حاضر بیشتر مرورگرهای وب این فرمت را شناخته و نمایش میدهند.
- GIF: این فرمت از فشردهسازی بدون اتلاف استفاده میکند اما به ۲۵۶ رنگ محدود میشود، بنابراین برای تصاویر باکیفیت مناسبتر و برای گرافیکها و انیمیشنهای ساده مناسبتر است.
- SVG: این فرمت مبتنی بر وکتور برای لوگوها، نمادها و طرح های دیگر استفاده میشود زیرا می توان آن را به هر اندازه ای بدون افزایش اندازه فایل تغییر داد. این باعث می شود آن را برای طراحی وب واکنش گرا ایده آل کند.
- BMP: فایل های تصویری بزرگ و فشرده نشده که کیفیت بسیار بالایی را حفظ می کنند. به دلیل اندازه آن، معمولاً برای وب سایتها استفاده نمی شود، زیرا می تواند زمان بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
2- کاهش حجم و بهینه سازی ابعاد تصویر
تصاویری که داخل مقالات و سایر صفحات سایت خود بارگذاری میکنید، نباید حجم بالایی داشته باشند، چرا که موجب کند شدن صفحه و دیر لود شدن صفحه میشوند. با استفاده از ابزارهای مختلف مانند نرم افزار فتوشاپ تصاویر خود را بهینه کرده و سپس در داخل سایت بارگذاری کنید. همچنین میتوانید از ابزارها و سایتهای مختلفی به صورت آنلاین برای کاهش حجم تصاویر استفاده نمائید. یکی از این سایتهای ezgif است که امکانات فوقالعادهای برای بهینه سازی حجم و سایز و تبدیل فرمت به صورت آنلاین و رایگان در اختیار شما قرار میدهد.
البته کاهش حجم نباید موجب از دست رفتن کیفیت تصویر شود. بنابراین حجم تصویر را تا حدی کاهش دهید که کیفیت آن مناسب باشد. در کنار کاهش حجم تصاویر به ابعاد آن نیز توجه داشته باشید. تصاویر را با ابعادی که در سایت نمایش داده میشوند، ذخیره کنید.
افزونههای زیادی برای بهینه سازی تصاویر (کاهش حجم، سایز، تبدیل فرمت و …) در سایتهای وردپرسی وجود دارد. اما تا جایی که امکان دارد از این افزونهها استفاده نکنید، چرا که خود این افزونهها ممکن است موجب کندی سایت شما شده و یا در کار بخشی از سایت تداخل ایجاد کنند. بنابراین بهتر است بهینه سازی تصویر در قبل از بارگذاری و توسط ابزارهای مناسب انجام گیرد.
3- نامگذاری مناسب
از نامهای توصیفی و شامل کلمات کلیدی برای تصاویر استفاده کنید. مثلاً به جای “image123.jpg”، از “مبل-چرمی-تخت-خواب.jpg” یا معادل انگلیسی آن استفاده کنید. در این صورت گوگل درک بهتری از تصویر و محتوای صفحه شما خواهد داشت و امتیاز بیشتری برای رتبه بندی به آن اختصاص میدهد.
4- نوشتن متن جایگزین (Alt)
یکی از مهمترین نکات در سئو تصاویر، نوشتن متن جایگزین برای آنهاست. متن جایگزین یا Alternative Text متنی است که در صورتی که تصویر به دلایلی نمایش داده نشود، به جای آن نمایش داده میشود. این متن باید توصیفی از تصویر باشد. موتورهای جستجو این متن را تشخیص میدهند و در رتبه بندی تصویر به آن توجه میکنند.
5- استفاده از تگ عنوان (Title Tag)
تگ عنوان، متنی است که هنگام قرار گرفتن ماوس روی تصویر نمایش داده میشود. این متن نیز باید توصیفی و شامل کلمات کلیدی باشد. این تگ نیز مانند alt در سئوی تصویر تأثیر گذار است.
6- استفاده از نقشه سایت تصاویر
نقشه سایت تصاویر، فهرستی از تمام تصاویر موجود در سایت است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا تصاویر را بهتر ایندکس کنند.
7- فعال کردن Lasy Loading
فعال کردن قابلیت Lazy Loading یا بارگذاری تنبل تضمین میکند که تصاویر تا زمانی که در نمای کاربر نشان داده نشود بارگیری نمیشود. این بدان معنی است که زمان بارگذاری اولیه تنها تصاویری که در دید کاربر قرار دارند لود میشوند و به ترتیب سرعت لود شدن اولیه صفحه افزایش پیدا میکند.
8- نکات تکمیلی
- تا حد امکان از تصاویر اختصاصی و مرتبط با موضوع محتوا استفاده کنید.
- حتی الامکان از تصاویر تکراری و کپی استفاده نکنید.
- توجه داشته باشید که
- تصاویر با کیفیت بالا، تجربه کاربری بهتری را فراهم میکنند.
- تصاویر باید برای نمایش در دستگاههای موبایل بهینه شوند.
جمع بندی
بهینهسازی تصاویر، یکی از عوامل مهم در سئو است که نباید از آن غافل شد. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، میتوانید تصاویر وبسایت خود را بهینه کنید و در نتیجه رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید.