سئو خارجی چیست و چگونه به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند؟

سئوی خارجی چیست

سئوی خارجی یا Off-Page Seo یکی از ارکان سئو و یکی از فاکتورهای اصلی در رتبه‌بندی صفحات در نزد مورتورهای جستجو از جمله گوگل است. داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای تنها قدم اول برای موفقیت آنلاین است. کار بر روی سئوی داخلی نیز بسیار مهم است. اما برای اینکه سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل در رتبه‌های برتر قرار گیرد، نباید از سئوی خارجی یا off-page غافل شوید. به خصوص در حوزه‌هایی که رقابت شدید و تنگاتنگ است، استراتژی صحیح در استفاده از سئوی خارجی می‌تواند برگ برنده شما در برابر رقبا باشد.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی یا Off-Page SEO به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت شما انجام می‌شوند تا به بهبود رتبه و اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند. به عبارت دیگر، سئو خارجی به این سوال پاسخ می‌دهد که دیگران در مورد سایت شما چه می‌گویند.

چرا سئو خارجی مهم است؟

موتورهای جستجو مانند گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین عوامل در این الگوریتم‌ها، اعتبار و محبوبیت یک سایت در نظر گرفته می‌شود. سئو خارجی با ایجاد بک لینک‌ها، افزایش آگاهی از برند و بهبود تعامل با کاربران، به افزایش اعتبار و محبوبیت سایت شما کمک می‌کند.

وب سایت شما هر چه لینک‌های با کیفیت بیشتری از سایت‌های دیگر (به خصوص از سایت‌های هم موضوع) دریافت کند، اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجوی کاربران دریافت خواهد کرد.

  • افزایش رتبه در نتایج جستجو : سئو خارجی به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو کمک می‌کند و باعث افزایش ترافیک ارگانیک می‌شود.
  • افزایش اعتبار و اعتماد : بک لینک‌های باکیفیت و محتوای ارزشمند به افزایش اعتبار و اعتماد کاربران به سایت شما کمک می‌کنند.
  • آگاهی از برند : سئو خارجی یا off-page به شما کمک می‌کند تا برند خود را در بین مخاطبان هدف خود شناخته‌تر کنید. کاربران از طریق رسانه‌های مختلف وارد سایت شما شده و با کسب و کار شما بیشتر آشنا می‌شوند.
  • افزایش فروش و درآمد : افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت به طور مستقیم بر روی فروش و درآمد کسب‌وکار شما تأثیرگذار است.

عوامل موثر در سئو خارجی

بیشتر افراد سئوی خارجی را با لینک سازی می‌شناسند. اما این بخش شامل موارد دیگر نیز می‌شود. در ادامه مهمترین فاکتورهای موثر در off-page seo را به شما معرفی می‌کنیم.

فاکتورهای سئوی خارجی

لینک‌سازی (Link Building)

مهم‌ترین و موثرترین تکنیک سئو خارجی، ساخت یا دریافت لینک‌های باکیفیت از سایت‌های دیگر به سایت شما است. این لینک‌ها به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که سایت شما محتوای ارزشمندی دارد و مورد تأیید سایر سایت‌ها است. در گذشته‌های نه چندان دور لینک سازی انبوه و از سایت‌های مختلف تأثیر بسیاری بر افزایش رنکینگ و رتبه سایت داشت. اما در حال حاضر گوگل با استفاده از ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی، لینک‌های بی کیفیت و غیر طبیعی (لینک اسپم) را به راحتی شناسایی کرده و آن را نادیده می‌گیرد (ایگنور می‌کند). در حالت بد ماجرا ممکن است سایت شما به علت لینک‌سازی‌های غیر اصولی و اسپم توسط گوگل جریمه (پنالتی) شود. بنابراین در زمینه دریافت لینک از سایت‌های دیگر باید نهایت دقت را داشته باشید. به لینک‌هایی که از سایت‌های دیگران به سایت شما ارجاع داده می‌شود، اصطلاحاً بک لینک (back link) می‌گویند.

فاکتورهای زیر در ارزش‌گذاری و تأثیر بک لینک‌ها تأثیر گذارند :

  • مرتبط بودن صفحاتی که به سایت شما لینک داده‌اند
  • کیفیت و ارزش محتوایی که به سایت شما لینک داده است
  • رتبه و میزان ورودی صفحه لینک دهنده به سایت شما
  • فالو (follow) یا نوفالو (no follow) بودن لینک
  • تعداد دامنه‌ها و صفحات لینک دهنده به سایت شما
  • محل قرار گیری لینک در سایت لینک دهنده (بدنه محتوا یا سایر نقاط دیگر؟)
  • انکرتکست یا متن لینک

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

تولید محتوای باکیفیت و مفید یکی دیگر از راه‌های موثر برای جذب لینک و افزایش ترافیک به سایت شما است. محتوای ارزشمند به طور طبیعی توسط سایر وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته شده و باعث ایجاد بک لینک‌های طبیعی می‌شود.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام، لینکدین و … به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، برند خود را تقویت کنید و ترافیک را به سایت خود هدایت کنید.

اگر چه حضور در شبکه ‌های اجتماعی جزو فاکتورهای اصلی رنکینگ گوگل نیست، اما این پلتفرم‌ها فرصتی برای بهتر دیده شدن سایت و برنده شما بوده و کاربران به به سمت سایت شما می‌کشاند. کسب تجربه کاربری موفق از این طریق، رتبه سایت شما را بهبود خواهد بخشید.

دایرکتوری‌ها و فهرست‌های محلی (Local Directories)

ثبت اطلاعات کسب‌وکار شما در دایرکتوری‌های محلی و فهرست‌های کسب‌وکارهای آنلاین به افزایش دیده شدن شما در نتایج جستجوی محلی کمک می‌کند.

جمع بندی

سئو خارجی (Off-Page Seo) یکی از مهم‌ترین فاکتورها در موفقیت آنلاین یک کسب‌وکار است. با استفاده از تکنیک‌های سئو خارجی می‌توانید به بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو، افزایش اعتبار و محبوبیت برند خود و در نهایت افزایش فروش و درآمد کسب‌وکار خود کمک کنید. اما توجه داشته باشید که سئو خارجی یک فرآیند طولانی‌مدت است و برای مشاهده نتایج آن باید صبور باشید. سئو off-page باید به صورت مداوم و با استفاده از استراتژی‌های مناسب انجام شود.

 

خدمات سئو در قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *