سئو چیست و چرا مهم است؟

سئو چیست

در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وب‌سایت حرف اول را می‌زند. اما صرف داشتن یک وب‌سایت برای موفقیت کافی نیست. بلکه باید وب‌سایت شما به گونه‌ای طراحی و بهینه‌سازی شود که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل به خوبی شناسایی و در نتایج جستجو رتبه بالایی کسب کند. اینجاست که سئو (SEO) وارد می‌شود.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. به عبارت ساده‌تر، سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی است که با هدف افزایش رتبه یک وب‌سایت در نتایج جستجوهای طبیعی موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می‌شود. زمانی که کاربری عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، الگوریتم‌های گوگل میلیون‌ها صفحه وب را بررسی کرده و نتایجی را که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده دارند، نمایش می‌دهند. هدف سئو این است که وب‌سایت شما در بین این نتایج در جایگاه بالاتری قرار گیرد

سئو از بسیاری از عناصر تشکیل شده است و فرایندی برای تولید ترافیک از نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک، طبیعی در موتورهای جستجو است.

چرا سئو مهم است؟

دلیل خوبی وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها متخصصان سئو را در تیم خود دارند و منابع و پول را برای استفاده از این تاکتیک در فعالیت‌های بازاریابی صرف می‌کنند – این کار جواب می‌دهد!

با استفاده از سئو، می‌توانید وب‌سایت خود را قابل دیدتر کنید. طبق تحقیقات Backlinko، اولین نتیجه در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل به طور متوسط نرخ کلیک 27.6٪ دارد (در مقایسه با نتایج رتبه دوم و سوم که به ترتیب 18.7٪ و 10.2٪ هستند). بنابراین، کسب رتبه برتر یا قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به معنای ترافیک بیشتر و فرصت‌های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری است.

  • افزایش ترافیک ارگانیک: افزایش ترافیک وب یکی از اهداف اصلی سئو است. سئو به شما کمک می‌کند تا بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات، ترافیک (بازدیدکنندگان) بیشتری به وب‌سایت خود جذب کنید. هر چه رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان شما را ببینند و روی سایت شما کلیک کنند، بنابراین افزایش رتبه صفحه ارگانیک شما کلیدی است. 
  • بهبود شناخت برند: با قرار گرفتن در رتبه‌های بالای نتایج جستجو، برند شما بیشتر دیده شده و شناخته می‌شود.
  • افزایش اعتبار: داشتن رتبه بالا در گوگل نشان‌دهنده کیفیت و اعتبار وب‌سایت شما است.
  • افزایش نرخ تبدیل: کاربران معمولاً بر روی نتایج اول و دوم کلیک می‌کنند، بنابراین با قرار گرفتن در رتبه‌های برتر، شانس تبدیل بازدیدکننده به مشتری افزایش می‌یابد.
  • بهبود تجربه کاربری: بسیاری از تکنیک‌های سئو به بهبود تجربه کاربری نیز کمک می‌کنند.

اهمیت و مزایای سئو برای کسب و کارها

عوامل موثر در سئو

عوامل (فاکتورهای) زیادی در رتبه‌بندی یک وب‌سایت در گوگل موثر هستند، برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کلمات کلیدی: انتخاب کلمات کلیدی مناسب و استفاده صحیح از آن‌ها در محتوا، عنوان‌ها، متا تگ‌ها و لینک‌ها بسیار مهم است.
  • محتوای با کیفیت: تولید محتوای ارزشمند، مفید و مرتبط با کلمات کلیدی، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سئو است. محتوای سایت باید به خوبی جوابگوی سوالات و نیازهای کاربران باشد.
  • ساختار وب‌سایت: طراحی یک ساختار منطقی و آسان برای پیمایش برای موتورهای جستجو و کاربران بسیار مهم است.
  • سرعت بارگذاری سایت: سرعت بارگذاری بالا، تجربه کاربری را بهبود بخشیده و در رتبه‌بندی سایت تاثیرگذار است.
  • لینک‌سازی: ایجاد لینک‌های با کیفیت از سایر وب‌سایت‌ها به سایت شما، اعتبار وبسایت شما را افزایش داده و به بهبود رتبه‌بندی در نزد موتورهای جستجو کمک می‌کند.
  • سازگاری با موبایل: با توجه به افزایش استفاده از تلفن‌های همراه، داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا که به خوبی در دستگاه‌های مختلف نمایش داده شود، بسیار مهم است.
  • تجربه کاربری: تمامی فاکتورهای بالا به اضافه بسیاری از عوامل دیگر در تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت موثر است. هرچه کاربران تجربه بهتری از سایت شما داشته باشند، امتیاز بیشتری نزد گوگل برای قرار گیری در رتبه‌های برتر خواهید داشت.

انواع سئو

سئو به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

سئو داخلی (On-Page SEO)

به مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی گفته می‌شود که در داخل وب‌سایت انجام می‌شود و شامل بهینه‌سازی محتوا، ساختار سایت، کلمات کلیدی و … می‌شود. سئوی داخلی شامل دو بخش سئوی محتوا و سئوی تکنیکال می‌شود.

محتوا

محتوا بخش حیاتی سئو است زیرا وسیله‌ای است که برای رسیدن به مخاطبان و جذب آن‌ها استفاده می‌کنید. شناخت زاویه دید خود و ساخت محتوایی که مناسب باشد، ضروری است.

برای برجسته شدن، باید محتوایی ایجاد کنید که آموزشی، جالب، مرتبط و قابل اشتراک‌گذاری باشد. به طور کلی باید محتوایی تولید کنید که ارزش افزوده داشته و نیاز کاربر را مرتفع سازد. به طوری که کاربر با خروج از سایت شما به سراغ سایت‌های دیگر در آن حوزه نرود. محتوا منحصر به متن نیست و در قالب‌های مختلفی تولید می‌شود.

  • محتوای متنی
  • ویدیو
  • تصاویر
  • اینفوگرافیک‌ها
  • پادکست‌ها
  • وبینارها
  • راهنماهای عملی
  • کتاب‌های سفید و تحقیقات اصلی
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • فهرست‌های محلی

نکته : محتوای ویدیو مهم است. گوگل ویدیو را به عنوان راهی برای ارائه پاسخ به پرس‌و‌جوهای جستجو دوست دارد.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

به مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی گفته می‌شود که در خارج از وب‌سایت برای بهبود رتبه بندی انجام می‌شود و شامل لینک‌سازی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و … می‌شود.

تکنیک اصلی مورد استفاده برای سئو خارجی، ساخت بک لینک است، زیرا بک لینک‌های باکیفیت به سایت شما از سایت‌های خارجی به موتورهای جستجو می‌گویند که سایت شما ارزشمند و باکیفیت است که به ایجاد اعتبار کمک می‌کند.

روش‌های زیادی برای ساخت بک لینک وجود دارد. برخی از موثرترین روش‌ها شامل وبلاگ‌نویسی مهمان، تحقیق اصلی یا محتوای کتاب سفید، ابزارهای جامع یا راهنماها یا حتی محتوای بازاریابی تأثیرگذار است.

نکته مهم در دریافت بک لینک‌ها این است که آن‌ها از یک دامنه معتبر با کیفیت باشند. یک بک لینک باکیفیت ارزش بالاتری از 100 بک لینک با کیفیت پایین را دارد.

تاثیر هوش مصنوعی بر جستجو و سئو

پیشرفت‌های هوش مصنوعی امکان ایجاد الگوریتم‌های پیشرفته‌تر برای موتورهای جستجو را فراهم کرده است. این بدان معناست که جستجو و سئو در حال تغییر هستند.

در گذشته گوگل بیشتر به تطابق کلمات کلیدی با محتوا تکیه می‌کرد، اما در حال حاضر بیشتر معناگرا شده و  بر درک قصد، رفتار و زمینه مشتری تمرکز کرده است که به عنوان جستجوی معنایی شناخته می‌شود.

با راه‌اندازی الگوریتم هوش مصنوعی RankBrain در سال 2015، گوگل شروع به درک ارتباط کلمات با مفاهیم برای جستجو کرد. چهار سال بعد، BERT راه‌اندازی شد، یک سیستم هوش مصنوعی زبان طبیعی که نحوه بیان معانی و قصدهای مختلف توسط ترکیب کلمات را درک می‌کند. پس از آن MUM معرفی شد که قادر به درک و تولید زبان است.

سپس تجربه جستجوی مولد گوگل آمد که یک تغییر بصری کلیدی در SERPها است و از هوش مصنوعی برای تولید نتایج جستجوی دقیق استفاده می‌کند که اطلاعات مورد نظر کاربران را به آن‌ها می‌دهد – مانند اسنیپت‌های برجسته!

چگونه سئوی خود را برای هوش مصنوعی در موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

  • بر روی هدف‌ یا نیت کاربر (intent) از جستجو تمرکز کنید، نه فقط هدف‌گیری کلمات کلیدی.
  • محتوا را بر اساس موضوعات کلیدی ایجاد کنید تا به نیت دست پیدا کنید.
  • انواع مختلف محتوا (وبلاگ، ویدیو، پادکست، وبینار) ایجاد کنید تا مخاطبان را به روش‌های مختلف جذب کرده و رتبه‌بندی شوید.
  • اصول E-E-A-T گوگل را درک کرده و آن‌ها را به محتوای خود اعمال کنید.
  • محتوای خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید – محتوای خود را محاوره‌ای‌تر کنید.
  • روی سئوی فنی (استراکچر، سرعت سایت، اسکیما، ساخت لینک و …) تمرکز کنید.
  • تجربه‌ کاربری مناسب برای کاربر ایجاد کنید.
  • محتوا را در کانال‌های مختلف هماهنگ کنید.

جمع بندی

سئو مهم است اما موتورهای جستجو کامل نیستند. اگر برای مقابله با نقص‌های آن‌ها اقدام نکنید، وب سایت شما هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر یک سایت ساختار لینک مناسبی نداشته باشد، موتورهای جستجو ممکن است سایت را به درستی خزش و نمایه نکنند که می‌تواند رتبه‌بندی را کاهش دهد. خطاهای کدنویسی می‌توانند راه ورود ربات‌های موتورهای جستجو را کاملاً مسدود کنند و باعث شوند سایت شما صرف نظر از زمانی که برای سایر تلاش‌های سئو صرف می‌کنید، رتبه‌بندی نشود. سایر حوزه‌های رایج که موتورهای جستجو ممکن است با مشکل مواجه شوند عبارتند از:

  • محتوای تکراری
  • فرم‌ها
  • تصاویر، فلش، فایل‌های صوتی، ویدیو و سایر محتوای غیر متنی
  • زبان و معنایی

کلید اصلی درک عناصر سئو و تمرکز بر نیت مشتری (intent) و جستجوگر برای توسعه محتوای مرتبط و ارزشمندی است که آن‌ها را به سایت یا صفحه فرود شما برساند.

با استفاده از سئوی ارگانیک و پولی، می‌توانید محتوا و برند خود را به رویت افراد مناسب برسانید – کسانی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند و آن را می‌خواهند. اما برای موفقیت، باید نحوه استفاده موثر از آن را بدانید.

 

خدمات سئو در قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *