مصاحبه با یک متخصص سئو – گفتگوی صمیمی با یک سئوکار موفق ایرانی

مصاحبه با سئوکار موفق ایرانی

عنوان شغلی: مشاور و استراتژیست سئو

سابقه کاری: بیش از ۹ سال تجربه در سئو سایت‌های فروشگاهی، خدماتی و آموزشی
زمینه تخصصی: تدوین استراتژی سئو، لینک‌سازی خارجی، بهینه‌ سازی صفحات پررقابت

 

پرسشگر: خیلی ممنون از اینکه وقت‌ رو در اختیار من قرار دادی، یه سوال ساده برای شروع؛ چی شد اصلاً رفتی سمت سئو؟

سئوکار:  خواهش می‌کنم. راستش از اون‌ جایی شروع شد که یه فروشگاه اینترنتی کوچیک داشتم، ولی اصلاً بازدید نداشت. شروع کردم دنبال راه‌هایی که ترافیک بیارم، اونجا بود که با سئو آشنا شدم. انقدر برام جذاب شد که کم‌کم فروشگاه رو ول کردم و تمرکزم رو گذاشتم روی یادگیری و اجرای سئو واسه بقیه سایت‌ها.

پرسشگر: اگه بخوای یه رمز موفقیت توی سئو رو به کسی بگی، چی می‌گی؟

سئوکار:  مداومت و استمرار ! سئو راه کوتاه و چند روزه نیست، راه چند ماهه‌ و حتی چند سالست. اگه زود ناامید بشی، هیچی بهت نمی‌رسه. باید صبر و استمرار داشته باشی، مخصوصاً وقتی تازه‌کاری.

پرسشگر: به نظرت الان دیگه همه دارن سئو می‌کنن، تازه‌کارا چطوری می‌تونن توی این رقابت بزرگ رشد کنن؟

سئوکار:  این بازار خیلی بزرگه و جا برای کار همه هست. باید زرنگ باشن! یعنی بیان سراغ کلمات کلیدی خاص‌تر (اصطلاحاً دم‌بلند)، محتوای بهتر و تمرکز روی تجربه کاربری. وقتی برندای بزرگ رو نمی‌تونی شکست بدی، بهتره از کنارشون رد شی و بری یه گوشه‌ای که خالیه رو بگیری.

پرسشگر: یه محتوای خوب برای سئو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه؟

سئوکار:  اول از همه اینکه فقط برای گوگل نوشته نشده باشه! محتوا باید مشکل مخاطب رو حل کنه. بعدش هم باید ساختار مرتب داشته باشه؛ عنوان‌بندی، جواب سؤالا، مثال واقعی، لینک‌سازی درست و استفاده از کلید واژه‌های هم‌ معنی.

پرسشگر: محتوا برای سئو. چه جوری باید بنویسیم که هم گوگل خوشش بیاد، هم کاربر؟

سئوکار:  باید مثل یه آدم واقعی بنویسی، نه مثل ربات! یعنی اول ببین مخاطب چی می‌خواد، جوابشو بده، بعد کلمات کلیدی رو قاطی ماجرا کن. جدول، لیست، سؤال و جواب، لینک به صفحات دیگه‌… همه اینا کمک می‌کنن محتوای قوی‌تری داشته باشی. خلاصه هم دل گوگل رو به دست بیار، هم جواب کاربرارو به بهترین شکل بده.

پرسشگر: یه سوال دیگه. واقعاً لینک‌سازی این‌قدر مهمه؟ چون خیلیا فکر می‌کنن فقط محتوا کافیه.

سئوکار:  محتوا بدون لینک مثل مغازه توی کویر می‌مونه، خوبه اما کسی پیداش نمی‌کنه. لینک‌سازی درست باعث می‌شه گوگل بفهمه شما ارزشمندی. ولی لینک‌ سازی باید طبیعی و با برنامه باشه، نه اینکه یه‌ هو صد تا لینک بخری!

پرسشگر: سئو تکنیکال رو بعضیا نادیده می‌گیرن. به نظرت اشتباهه؟

سئوکار:  اشتباه محضه! سئو تکنیکال مثل فونداسیونه. اگه سرعت سایتت پایین باشه، موبایلی خوب باز نشه یا گوگل نتونه درست بخونه‌ش، هر چقدر هم محتوا بزنی فایده نداره. باید اول ساختار درست کنی، بعدش بری سراغ محتوا و لینک.

پرسشگر: نظرت در مورد سئوی محلی چیه؟ به درد کسب‌ و کارای کوچیک می‌خوره؟

سئوکار: صددرصد. مثلاً اگه یه آموزشگاه زبان یا یه مطب توی یه شهر خاص داری، حتماً باید گوگل‌مپ، نظرات مشتری‌ها و سایت‌های محلی رو جدی بگیری. سئوی محلی کمک می‌کنه مخاطبای همون منطقه سریع‌تر پیدات کنن.

پرسشگر: ابزاری مثل Ahrefs یا Semrush رو هم پیشنهاد می‌دی برای زبان فارسی؟

سئوکار: آره، خوبن ولی کامل نیستن واسه سایتهای فارسی. بیشتر واسه تحلیل رقبا و بک‌لینک و ایده‌ گرفتن به دردت می‌خورن. کنارش باید از حس ششم، تخصص و تجربه خودت و ابزارای داخلی هم کمک بگیری.

پرسشگر: اگه بخوای یه منبع خوب برای یادگیری سئو معرفی کنی، چی پیشنهاد می‌دی؟

سئوکار: سایت‌های خارجی مثل Backlinko و Moz عالی‌ان، ولی منابع فارسی هم هستن که بد نیستن. البته سئو با خوندن تنها یاد گرفته نمی‌شه؛ باید بری یه سایت بزنی، روش کار کنی، زمین بخوری، بلند شی، تا یاد بگیری.

پرسشگر: درباره هوش مصنوعی چی فکر می‌کنی؟ تهدید حسابش می‌کنی یا فرصت؟

سئوکار: هم تهدیده، هم فرصت! اگه ازش درست استفاده کنی می‌تونه خیلی کارت رو راحت کنه، ولی اگه بشینی فقط با چت‌بات محتوا تولید کنی و فکر کنی کار تمومه، بدون که داری توی صف جریمه شدن وایمیستی!

مقاله پیشنهادی: تولید محتوای سئو شده با هوش مصنوعی

پرسشگر: آخرش یه نصیحت یا توصیه به کسایی که تازه می‌خوان شروع کنن، بده.

سئوکار: عجله نکن، فریب ابزارا رو نخور و هرچی بیشتر تجربه کنی، حرفه‌ای‌تر می‌شی. دنبال ترفند نباش، دنبال راه‌حل واقعی باش. گوگل باهوشه، ولی کاربر ازش باهوش‌تره!

 

 

در ادامه چند ویدئو از مصاحبه با متخصصین موفق در حوزه سئو را مشاهده می‌کنید:

مصاحبه اختصاصی با امین هاشمی متخصص سئو

 

مصاحبه اختصاصی با عماد چابک

 

مصاحبه اختصاصی با وحید جاویدان

مصاحبه اختصاصی محتوئا مارکتینگ با محسن طاووسی

مصاحبه با احسان خسروی

مصاحبه با احسان خسروی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *